Jer 23, 1
Keil a Delitzsch Biblický komentár k Starému zákonu Znovu zhromaždenie stáda, rozptýleného zlými pastiermi, prostredníctvom spravodlivej vetvy z Dávidovho kmeňa. - Jeremiáš 23:1. "Beda pastierom, ktorí ničia a rozháňajú stádo mojej pastvy! Hovorí Jahveh. Jeremiáš 23:2. Preto takto hovorí Jahveh, Boh Izraela, o pastieroch, ktorí pásli môj ľud: Rozptýlili ste moje stádo a odohnali ste ho." , a nenavštívil som ich, hľa, navštívim ťa zlé tvoje skutky, hovorí Jahveh 23:3 a zhromaždím zvyšok svojho stáda zo všetkých krajín, do ktorých som ich zahnal. na ich pastvinu, aby sa rozmnožili, Jeremiáš 23:4 a vzbudia nad nimi pastierov, ktorí ich budú pásť, a nebudú sa viac báť, nebudú sa báť a nebudú mať nedostatok, hovorí Jahveh 23. 5. Hľa, prichádzajú dni, hovorí Jahve, že vzbudím Dávidovi spravodlivú ratolesť, ktorá bude kraľovať a bude konať múdro a bude konať právo a právo v krajine Jeremiáš 23:6 blaho a Izrael býva v bezpečí a toto je jeho meno, ktorým sa bude volať: Jahveh, naša spravodlivosť, Jeremiáš 23:7.
Preto hľa, prichádzajú dni, hovorí Jahveh, že už viac nehovoria: Za života Jahveho, ktorý vyviedol synov Izraela z egyptskej krajiny, Jeremiáš 23:8. Ale: Životom Jahveho, ktorý vyviedol a vyviedol semeno domu Izraela z krajiny o polnoci a zo všetkých krajín, do ktorých som ich vyhnal, a budú bývať vo svojej krajine." časť je záver proroctva o pastieroch Izraela, Jeremiáš 22. V Jeremiášovi 23:1 a Jeremiášovi 23:2 je to, čo bolo predpovedané o posledných kráľoch Judska, zhustené do jednej všeobecnej vety, aby tak vytvorilo pointu spojenia pre vyhlásenie spasenia, ktoré nasleduje v Jeremiášovi 23:3, spočívajúce v opätovnom zhromaždení ľudu, zanedbaného a rozptýleného zlými pastiermi, prostredníctvom spravodlivej vetvy Dávida, Pán kričí, beda pastierom bez článku, pretože záležitosť sa týka všetkých zlých pastierov a nie je aplikovaná až do Jeremiáša 23:2 na zlých vládcov Judska správne hovorí: Generale vae pastoribus malis praemittitur, quod mox ad pastores Judae applicatur v kontexte, ktorý vo všeobecnosti pripúšťa nedávna komunikácia, že pastiermi nie sú myslení len falošní proroci a kňazi, dokonca ani títo spolu s kráľmi; porov. na Jeremiáša 3:15; Jeremiáš 25:34 a Ezechiel 34. Stádo môjho pasenia, inými slovami, stádo, ktoré pásm; pre מרעית sig. aj kŕmenie (Ozeáš 13:6) aj miesto, kde sa pasie stádo, porov. Jeremiáš 25:36; Žalm 74:1. Izrael je nazývaný stádom Jahveho pasenia, pretože mu venuje osobitnú starostlivosť.
Stádo zlí pastieri, bezbožní panovníci na Dávidovom tróne, priviedli do záhuby a rozpŕchli sa. Rozptyl je v Jeremiášovi 23:2, porov. s Jeremiášom 23:3 volal vyhnanie do krajín; ale „zničenie“ musí byť objavené z myšlienkového pochodu, pretože klauzula: nenavštívili ste ich (Jeremiáš 23:2), naznačuje len ich zanedbávanie oviec, ktoré sú zverené ich zverencom. Čo je to „zničenie“ najmä, môžeme pochopiť zo správania kráľa Jehojakima, opísaného v Jeremiášovi 22:13; spočíva v útlaku, násilí a prelievaní nevinnej krvi; porov. Ezechiel 34:2-3. S לכן, Jeremiáš 23:2, je vykonaná aplikácia všeobecnej vety, Jeremiáš 23:1, na pastierov Izraela. Pretože sú takí, ktorí sa rozptýlili, odohnali a nenavštívili stádo Pánovo, preto na nich potrestá zlobu ich skutkov. V לא פקדתּם אתם je zhrnuté všetko, čo vládcovia opomenuli urobiť pre stádo zverené do ich starostlivosti; porov. špecifikácia toho, čo neurobili, Ezechiel 34:4. Bola to ich povinnosť, keďže Ven. skutočne hovorí, vidieť ut vera religio, pabulum populi spiritual, recte et rite exerceretur. Namiesto toho zavádzaním modlárstva priamo podnecovali k bezbožnosti a z nej prameniacej nemravnosti. Tu v "nenavštívili ste ich" máme negatívny moment zdôraznený, aby v Jeremiášovi 23:3 mohol nasledovať, čo Pán urobí pre svoje rozptýlené stádo. Porov. ďalšie rozšírenie tohto zasľúbenia v Ezechielovi 34:12. Musíme si všimnúť: „Ja som ich vyhnal“, keďže v Jeremiášovi 23:2 bolo povedané, že zlí pastieri odohnali stádo. Jedno nevylučuje druhé. Zlí pastieri tým, že kazili ľud, spôsobili vyhnanie; a toto Boh uvalil na ľudí ako trest. Ale aj ľud mal svoj podiel na vine; ale na túto pozornosť tu nie je zameraná, pretože otázka sa týka iba pastierov.
-------------------
Beda pastierom,... Alebo, "Ó, pastieri" alebo "guvernéri", ako Targum; civilní vládcovia a sudcovia, králi a kniežatá izraelskej krajiny; keďže cirkevní vládcovia, kňazi a proroci, sú v Jeremiášovi 23:9 uvedení ako odlišní od nich; ktorých úlohou bolo vládnuť a viesť, chrániť a brániť ľudí: ale namiesto toho boli takí ktorí ničia a rozháňajú ovce mojej pastvy, hovorí Pán, Boh; dával im zlé príklady, viedol ich k modlárstvu a iným hriechom, ktoré boli príčinou ich skazy a ich zajatia a rozptýlenia do iných krajín; a ich hriech bol o to ťažší, keďže títo ľudia boli ovcami na pastve Pána, o ktoré mal záujem, rešpektoval ich a zveril ich do starostlivosti a poverenia týchto pastierov alebo guvernérov, aby sa o nich zvlášť staral.
Keil and Delitzsch Biblical Commentary on the Old Testament The gathering again of the flock, scattered by the evil shepherds, by meant of the righteous branch from the stock of David. - Jeremiah 23:1. "Woe to shepherds that destroy and scatter the flock of my pasturing! saith Jahveh. Jeremiah 23:2. Therefore thus saith Jahveh, the God of Israel, concerning the shepherds that feed my people: Ye have scattered my flock, and driven them away, and not visited them; behold, I will visit on you the evil of your doings, saith Jahveh. Jeremiah 23:3. And I will gather the remnant of my flock out of all lands whither I have driven them, and bring them back to their pasture, that they may be fruitful and increase; Jeremiah 23:4. And will raise up over them shepherds that shall feed them, and they shall fear no more, nor be dismayed, nor be lacking, saith Jahveh. Jeremiah 23:5. Behold, days come, saith Jahveh, that I raise up unto David a righteous branch, that shall reign as king, and deal wisely, and do right and justice in the land. Jeremiah 23:6. In his days Judah shall have welfare, and Israel dwell safely; and this is his name whereby he shall be called: Jahveh our Righteousness. Jeremiah 23:7.
Therefore, behold, days come, saith Jahveh, that they shall no more say: By the life of Jahveh who brought up the sons of Israel out of the land of Egypt, Jeremiah 23:8. But: By the life of Jahveh who brought up and led forth the seed of the house of Israel out of the land towards midnight, and out of all the lands whither I had driven them, and they shall dwell in their own land." This portion is the conclusion of the prophecy concerning the shepherds of Israel, Jeremiah 22. In Jeremiah 23:1 and Jeremiah 23:2 what has been foretold concerning the last kings of Judah is condensed into one general sentence, so as thus to form a point of connection for the declaration of salvation which follows at Jeremiah 23:3, consisting in the gathering again of the people, neglected and scattered by the evil shepherds, by means of the righteous branch of David. The Lord cries woe upon the shepherds. רעים without article, because the matter concerns all evil shepherds, and is not applied till Jeremiah 23:2 to the evil rulers of Judah. Venema rightly says: Generale vae pastoribus malis praemittitur, quod mox ad pastores Judae applicatur. It is so clear from the context as to have been generally admitted by recent comm., that by shepherds are meant not merely the false prophets and priests, nor even these along with the kings; cf. on Jeremiah 3:15; Jeremiah 25:34., and Ezekiel 34. The flock of my pasturing, in other words, the flock, which I feed; for מרעית sig. both the feeding (cf. Hosea 13:6) and the place where the flock feeds, cf. Jeremiah 25:36; Psalm 74:1. Israel is called the flock of Jahveh's pasturing inasmuch as He exerts a special care over it.
The flock bad shepherds, the ungodly monarchs on the throne of David, have brought to ruin and scattered. The scattering is in Jeremiah 23:2, cf. with Jeremiah 23:3, called a driving out into the lands; but the "destroying" must be discovered from the train of thought, for the clause: ye have not visited them (Jeremiah 23:2), intimates merely their neglect of the sheep committed to their charge. What the "destroying" more especially is, we may gather from the conduct of King Jehoiakim, described in Jeremiah 22:13.; it consists in oppression, violence, and the shedding of innocent blood; cf. Ezekiel 34:2-3. With לכן, Jeremiah 23:2, is made the application of the general sentence, Jeremiah 23:1, to the shepherds of Israel. Because they are such as have scattered, driven away, and not visited the flock of the Lord, therefore He will punish in them the wickedness of their doings. In the לא פקדתּם אתם is summed up all that the rulers have omitted to do for the flock committed to their care; cf. the specification of what they have not done, Ezekiel 34:4. It was their duty, as Ven. truly says, to see ut vera religio, pabulum populi spiritual, recte et rite exerceretur. Instead of this, they have, by introducing idolatry, directly encouraged ungodliness, and the immorality which flows therefrom. Here in "ye have not visited them" we have the negative moment made prominent, so that in Jeremiah 23:3 may follow what the Lord will do for His scattered flock. Cf. the further expansion of this promise in Ezekiel 34:12. We must note "I have driven them," since in Jeremiah 23:2 it was said that the bad shepherds had driven the flock away. The one does not exclude the other. By their corrupting the people, the wicked shepherds had occasioned the driving out; and this God has inflicted on the people as punishment. But the people, too, had their share in the guilt; but to this attention is not here directed, since the question deals only with the shepherds.
Beda pastierom,... Alebo, "Ó, pastieri" alebo "guvernéri", ako Targum; civilní vládcovia a sudcovia, králi a kniežatá izraelskej krajiny; keďže cirkevní vládcovia, kňazi a proroci, sú v Jeremiášovi 23:9 uvedení ako odlišní od nich; ktorých úlohou bolo vládnuť a viesť, chrániť a brániť ľudí: ale namiesto toho boli takí ktorí ničia a rozháňajú ovce mojej pastvy, hovorí Pán, Boh; dával im zlé príklady, viedol ich k modlárstvu a iným hriechom, ktoré boli príčinou ich skazy a ich zajatia a rozptýlenia do iných krajín; a ich hriech bol o to ťažší, keďže títo ľudia boli ovcami na pastve Pána, o ktoré mal záujem, rešpektoval ich a zveril ich do starostlivosti a poverenia týchto pastierov alebo guvernérov, aby sa o nich zvlášť staral.
Biblický komentár Jamieson-Fausset-Brown KAPITOLA 23 Jer 23,1-40. Zlí vládcovia budú nahradení kráľom, ktorý by mal opäť vládnuť nad Spojenými národmi, Izraelom a Judskom. Toto tvorí epilóg k výpovediam štyroch kráľov v Jer 21:1-22:30. 1. pastori – Šallum, Jehojakim, Jekoniáš a Sedekiáš (Ez 34:2). Beda zlým pastierom; rozptýlené stádo sa zhromaždí; Kristus bude vládnuť a zachráni ich, Jeremiáš 23:1-8: proti falošným prorokom, Jeremiáš 23:9-32, a posmievačom pravého, Jeremiáš 23:33-40. Tam je podobné beda proti pastori odsúdili Ezechiela 34:2. Tlmočníci sa domnievajú, že pod pojmom pastori treba rozumieť civilných sudcov, lebo Jeremiáš 23:9 odsudzuje Božie súdy nad ich cirkevnými úradníkmi. Civilní sudcovia v tom čase v Judsku boli veľkými tyranmi; a keďže Boh im s dôverou zveril svoj ľud (ktorý nazýva ovcami svojej pastvy), aby ich chránili a spravovali a aby pod nimi mohli žiť zbožným a pokojným životom, vo všetkom blahobyte, konali slušne v rozpore s ich dôverou a znepokojovali ľudí ako vlci, namiesto toho, aby ich kŕmili ako pastierov. Boh si všimol ich útlak a prostredníctvom proroka odsúdil toto beda voči nim, aby overil to Šalamúnovo, Kazateľ 5:8.
Ovce mojej pastvy – doslova, môjho pasenia, ovce, ktorých som pastierom. Ľudia nepatria vládcom, ale Bohu.
Stručný komentár Matthewa Henryho 23:1-8 Beda tým, ktorí sú pripravení nasýtiť Boží ľud, ale nestarajú sa o to, aby mu robili dobre! Tu je slovo útechy pre zanedbané ovečky. Hoci z Božieho stáda zostal len zvyšok, on ich nájde a budú privedení do svojich bývalých príbytkov. O Kristovi sa hovorí ako o vetve z Dávidovho rodu. On sám je spravodlivý a skrze neho sa stal spravodlivým celý jeho ľud. Kristus zlomí uzurpovanú moc Satana. Všetko duchovné semeno veriaceho Abraháma a modliaceho sa Jakoba bude chránené a bude zachránené od viny a nadvlády hriechu. V dňoch Kristovej vlády v duši duša prebýva v pohode. Tu sa o ňom hovorí ako o Pánovi, našej spravodlivosti. On je taká naša Spravodlivosť, akou nemôže byť žiadne stvorenie. Jeho poslušnosť až na smrť je ospravedlňujúcou spravodlivosťou veriacich a ich nárokom na nebeské šťastie. A ich posvätenie, ako zdroj všetkej ich osobnej poslušnosti, je výsledkom ich spojenia s ním a dodávania tohto Ducha. Týmto menom ho bude volať a vzývať každý pravý veriaci. Nemáme čo prosiť, iba toto: Kristus zomrel, áno, skôr vstal z mŕtvych; a vzali sme si ho pre nášho Pána. Táto spravodlivosť, ktorú vykonal na uspokojenie zákona a spravodlivosti, sa stáva našou; byť darom, ktorý sme dostali zadarmo skrze Ducha Božieho, ktorý ho na nás vkladá, oblieka nás ním, umožňuje nám ho uchopiť a prejaviť záujem oň. Pán, naša spravodlivosť, je sladké meno pre presvedčeného hriešnika; tomu, kto cítil vinu za hriech vo svojom svedomí; videl, že potrebuje tú spravodlivosť a jej hodnotu. Toto veľké spasenie je oveľa slávnejšie ako všetky predchádzajúce vyslobodenia jeho cirkvi. Nech sú naše duše zhromaždené k Nemu a nech sa v ňom nájdu.
Jeremiášovi 2:8. Toto prijatie tohto slova súhlasí s prorokovou sťažnosťou na inom mieste, že ich vládcovia, ako aj ich kňazi a proroci, boli skôr kaziteľmi ako reformátormi správania ľudí. A samotný Mesiáš, ktorého príchod je predpovedaný, Jeremiáš 23:5, na nápravu týchto porúch, bol kráľom aj kňazom.