Evanjelium 8.11.2024 Lk 16,1-8
Vůle – Wikisofia
Předvídavost – Wikipedie
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa LukášaLk 16, 1-8
Synovia tohto sveta sú voči sebe navzájom predvídavejší ako synovia svetla
Ježiš povedal svojim učeníkom: „Bol istý bohatý človek, ktorý mal správcu, a toho obžalovali u neho, že mu rozhadzuje majetok.
Zavolal si ho a povedal mu: ‚Čo to počúvam o tebe? Vydaj počet zo svojho šafárenia, lebo už nemôžeš ďalej šafáriť.‘
Správca si povedal: ‚Čo budem robiť, keď ma môj pán zbavuje správcovstva? Kopať nevládzem, žobrať sa hanbím. Viem, čo urobím, aby ma niekde prijali do domu, keď ma zbavia správcovstva.‘
Zavolal si po jednom dlžníkov svojho pána a vravel prvému: ‚Koľko dlhuješ môjmu pánovi?‘ On povedal: ‚Sto kadí oleja.‘ Vravel mu: ‚Tu máš svoj úpis, rýchlo si sadni a napíš päťdesiat.‘ Potom povedal inému: ‚A ty koľko dlhuješ?‘ On vravel: ‚Sto meríc pšenice.‘ Vravel mu: ‚Tu máš svoj úpis a napíš osemdesiat.‘
A pán pochválil nepoctivého správcu, že si opatrne počínal. Lebo synovia tohto sveta sú voči sebe navzájom predvídavejší ako synovia svetla.
Citame Bibliu - - Lk 16,8 Citame Bibliu - - Lk 16,8
Počuli sme slovo Pánovo.
Musíme si pamätať, že slovo „správca“ už použil náš Pán v Lukášovi 12:42
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Evanjelium podľa Lukáša 12. kapitola
41 Peter mu povedal: „Pane, toto podobenstvo hovoríš iba nám alebo aj všetkým?“ 42 Pán mu odpovedal: „Kto je teda verný a rozumný správca, ktorého pán ustanovil nad svojimi služobníkmi, aby im načas dával určenú stravu
a poukázal bezpochyby na úrad apoštolov a iných služobníkov, ako rozdávateľov božských právd. a možno aj prostriedkov milosti.
A tak svätý Pavol, ktorého jazyk je, ako sme v mnohých prípadoch videli, vždy dôležitý v súvislosti so slovníkom svätého Lukáša, hovorí o sebe a svojich spolupracovníkoch ako o „správcoch Božích tajomstiev“.
Z podobenstva sa naučil, nehovoríme, že „od správcov sa vyžaduje, aby bol človek verný“ (1Kor 4:1-2).
Biblia.sk | Ekumenický preklad - Prvý list Korinťanom 4. kapitola
Začneme teda týmto vodítkom.
Nespravodlivý správca zastupuje predovšetkým farizejov a zákonníkov v ich učiteľských a služobných funkciách.
---------------------------
Ale hoci bolo podobenstvo vyslovené na počutie farizejov, nebolo adresované im, ale „učeníkom“
A dôvod tohto je zrejmý. Aj oni boli povolaní byť „správcami“; aj oni, kolektívne a individuálne, by museli skladať účty zo svojho správcovstva.
Ale ak toto predstavuje správca, potom boháč, podobne ako „domáci“ v iných podobenstvách,
nemôže byť nikto iný ako Boh, ktorý správcov ustanoví a zároveň ich volá na zodpovednosť.
V ďalšom rozšírení podobenstva sa, samozrejme, vzťahuje na všetkých, ktorí majú zverené nejaké „dobrá“, akékoľvek dary a príležitosti, akékoľvek povolanie a službu vo veľkom Božom kráľovstve.
----------------------------
Premrhať svoj majetok.—
(1) Grécke slovo pre „bol obvinený“ so sebou bežne nesie myšlienku falošného, ohovárajúceho obvinenia. Pravdepodobne však s tým súvisí myšlienka, ako ju možno vidieť v slove diabolos alebo diabol, ktoré je od neho odvodené, že ide o zhubné obvinenie, či už bolo obvinenie pravdivé alebo nepravdivé.
Možno si predstaviť, že to mohlo byť zámerne zvolené, aby naznačovalo myšlienku, že veľký protivník hneď pokúšal dvojzmýšľajúcich učiteľov k ich pokryteckému životu a radoval sa z ich pádu.
Ak sa opýtame, prečo to bolo len naznačené a nie priamo vyjadrené, ako by to bolo,
keby bol menovaný nejaký žalobca, odpoveď nájdeme v skutočnosti,
že jeden veľký žalobca má veľa náustkov, diabolov pôsobiacich pod diabolkami. (grécke slovo znamená „falošných žalobcov“ v Títovi 2:3), -
OHOVARÁĆSTVO: Takisto staršie ženy nech sa správajú, ako sa patrí na svätých, nech neohovárajú, nech nie sú zotročené mnohým vínom, nech učia to, čo je dobré
a že nechýbali takéto komentáre, viac či menej zlomyseľné, o nezrovnalostiach údajne náboženskej triedy.
Existuje zjavný účel použitia toho istého slova pri vypočutí tých istých osôb, ako to, ktoré v Lukášovi 15:13 opísalo výstrelky márnotratného syna.
Farizeji počuli toto podobenstvo, a aj keď pochopili jazyk, ktorý vykresľoval charakter staršieho syna,
lichotili si, že sú v každom prípade oslobodení od viny mladšieho.
Nepremrhali svoj majetok v búrlivom živote.
Teraz ich učili, že „tovar“, ktorý im bol zverený, sa môže premrhať inak, než tým, že sa „zožerú“ v spoločnosti „smilníc“.
Previnili sa tým hriechom úmerne tomu, že nepoužili to, čo im bolo zverené, pre dobro ľudí a na Božiu slávu.