31.10.2024 - Lk 13,31-35
Ježiš bol l na ceste von z Perei, východne od Jordánu, a na území, kde vládol Herodes,
„na ceste do Jeruzalema“ (Lk 13:22).
Herodes, pravdepodobne prenasledovaný strachom z viny, sa chcel Ježiša (poz zbaviť [Mr 6:14),
a z odpovede nášho Pána sa zdá, že poslal týchto farizejov pod zámienkou priateľskej narážky,
aby Ježiša presvedčili že čím skôr sa dostane poza Herodesovu jurisdikciu, tým lepšie to bude pre Jeho vlastnú bezpečnosť.
Náš Pán poznal aj Herodesovu dušu aj farizejov a posiela prefíkanému vládcovi posolstvo
formulované v dôstojnej a patričnej irónii .
Musíme ísť vpred, pokiaľ ide o naše povolanie,
uprostred hrôz,
či už sú skutočné alebo vymyslené.
Varovanie pred Herodesom od farizejov:
Herodes ťa zabije. Skôr to malo znamenať : chce ťa zabiť.
Tvrdenie bolo pravdepodobne dosť nepravdivé. Herodes si neželal ani Jána zabiť.
Urobil to s veľkou nevôľou a odvtedy ho hlboko trápilo svedomie.
Herodes chcel vidieť Krista, ale bolo to s úplne inou túžbou. Chcel vidieť nejaký zázrak, ktorý by urobil“
Píše o tom Lukáš 23:8., ale aj Marek 3:6, Marek 8:15
Bola to kombinovaná akcia súdnych a náboženských klik proti Ježišovi, podobne ako proti Ámosovi (Lukáš 7:10-13), lebo obaja túžili po tom, aby sa ho zbavili, pretože OHROZUJE ich MOC?
Lukáš 13:31.Farizeji tým, že to povedali, ale predsa len nepovedali rozhodne úplnú nepravdu:
Herodes si zaslúžil pomenovanie líška.
Herodes si želal, abyTEN,o ktorom sa šírili zprávy, že robí zázraky a ktorého podozrieval, že je Jáno Krstiteľom,
bol čo najďalej od neho vzdialený.
Pozri: Matúš 4:12; Matúš 14:1, porovnaj Lukáš 13:13.
A farizeji Herodesom spoločne sprisahali proti Ježišovi.
Pokúsili sa Ježiša znepokojiť (poplašením a vyhnaním zo svojej krajiny pod zámienkou svojho územného práva (porovnaj Ámos 7:12, [kde Amaziáš používa rovnakú politiku voči prorokovi]) a prostriedky hrozieb odvodených z tej prosby, ktorú mu farizeji hlásili, akoby na spôsob priateľského napomenutia, nie slovami Herodesa, ale svojimi slovami, a možno so zveličením ich vlastného výmyslu.
Preto Ježiš odpovedá obom v v súlade so skutočným stavom prípadu:
- nezľakne sa ničoho (v žiadnom ohľade)
- Herodesa nazýva líškou, pričom používa prívlastok, ktorý ho presne charakterizuje, pre jeho prefíkanosť a pokryteckú zbabelosť (porovnaj kap. Lk 9:7). ),
- keďže hádzal hrozby, ktoré boli len fintou, a vyhlasoval, že sa týmito hrozbami nenechá odradiť od robenia zázrakov,
- ale zároveň karhá ľudí, ktorí oznamovali zvesť o Herodesovi.
- hrozby, ako aj celý Jeruzalem s ich nevďačným a krvilačným duchom: Lukáš 13:33-34.
Herodes bol líškou, prenasledovateľom v pomerne malom meradle v porovnaní s Jeruzalemom, veľkým prenasledovateľom.
Tetrarcha Herodes Antipas, syn Herodesa Veľkého, bol znepokojený a zneistený neustálou prítomnosťou Pána na území, kde vládol. Davy, ktoré sa tlačili, aby počuli veľkého Učiteľa, vyvolávali u žiarlivého a strašného vládcu vážny nepokoj.
Herodes sa však vyhýbal tomu, aby naňho položil ruky, pretože spomienka na zavraždeného Ježišovho priateľa Jána bola pre poverčivého tetrarchu hrozná a bál sa, že bude prinútený zopakovať justičnú vraždu Jána Krstiteľa.
Je aj pravdepodobné, že nepriatelia Pána teraz túžili po tom, aby išiel do Jeruzalema a jeho okolia, kde by bol v moci saducejskej hierarchie a preč od ochrany galilejských zástupov, na ktoré mal vplyv. stále veľmi skvelé.
Farizeji, ktorí ako strana nenávideli Majstra, ochotne vstúpili do návrhu a pod maskou predstieraného priateľstva ho upozornili na Herodesove úmysly. Lukáš 13:31
----------------------------------------------
POSTOJ FARIZEJOV
------------------------------------------------
Zo známeho postoja farizejov, ktorí boli vždy Kristovými nepriateľmi, sa nezdá nepravdepodobné, že ich starosť o Ježišovu bezpečnosť prevládala a že ich skutočným zámerom bolo zastrašiť ho a prinútiť ho utiecť do Judey, nepochybujúc o tom, že povýšeneckých kňazov v Jeruzaleme by napadol nejaký spôsob, ako ho usmrtiť. V pláne mohol byť aj Herodes, pretože sa zdá, že sa teraz začal znepokojovať nad Kristovou slávou a autoritou, pretože sa bál, že by mu mohli spôsobiť nejaké konflikty, či už u jeho ľudu, alebo u Rimanov.
Bál sa však zrejme pripraviť Ježiša o Jeho život, spomínajúc si na agónii mysle, ktorú pretrpel v dôsledku vraždy Krstiteľa.Možné je, že naozaj poslal farizejov s vyššie uvedeným posolstvom.
Vhodné bolo, že náš Pán nazval líškou, a nie levom, vlkom alebo medveďom; ku ktorým divokým šelmám proroci niekedy prirovnávali bezbožné kniežatá.
Ježiš povedal: Choďte a povedzte tej líške atď.
Ty prefíkaný, zlý a vražedný vládca hľa, vyháňam démonov a uzdravujem na územíach, kde vládneš.
S akou majestátnosťou prehovára k svojim nepriateľom!
S akou nežnosťou k svojim priateľom! dnes a zajtra .
— A ešte chvíľu pokračuj v mojej práci; a tretieho dňa budem dokonalý, lebo ustanovený čas rýchlo príde, keď dokončím svoju cestu a urobím všetko, čo som tu chcel urobiť.
Je pravdepodobné, že nášho Pána tu nemožno chápať tak, že hovorí presne o troch dňoch, ale o krátkej dobe: lebo na mnohých miestach Starého zákona podobné výrazy, ako včera a tretí deň, znamenajú nedávno alebo pred chvíľou; a pri tomto výklade slovo budem dokonaný, môže odkazovať na to, že dokonči dielo vykúpenia a bude smrťou zasvätený svojmu úradu, ako veľký Veľkňaz a kapitán našej spásy.
To isté slovo sa používa pre Židov 2:10; Hebrejov 5:9; Hebrejov 7:28.
V súvislosti s tým, ako náš Pán označil Herodesa za líšku, je vhodné poznamenať, že musíme starostlivo rozlišovať medzi tými vecami, v ktorých je Kristus naším vzorom, a tými, ktoré boli typické pre jeho úrad.
Jeho mimoriadny úrad ho ospravedlňoval v používaní tak prísneho jazyka,
Keď hovoríme o zlých kniežatách a skazených učiteľoch, ku ktorým nemáme chodiť a s ktorými by sme spôsobili iba pohoršenie viery a skazu pre seba.
----------------------------
Herodes ťa zabije. - Toto je jediný náznak takéhoto zámeru a je, samozrejme, otázkou, či farizeji oznámili, čo skutočne vedeli, z pocitov viac či menej priateľských k nášmu Pánovi, alebo si vymysleli falošný príbeh. aby sa zbavili Jeho prítomnosti medzi nimi, alebo ich poslal Herodes oznámiť svoj zámer ako hrozbu, že sa ho môže zbaviť. Odpoveď nášho Pána: „Choď povedať tej líške. . .,“ poukazuje na posledný z týchto pohľadov ako najpravdepodobnejší. Je pravda, že v Lukášovi 23:8 je nám povedané, že Herodes „už dlho túžil vidieť Ho“; ale oscilácie nejasnej zvedavosti a neurčitých obáv celkom zodpovedali charakteru Tetrarchu Ak prijmeme záver navrhnutý v Poznámke k Lukášovi 13:22, že tu máme záznam o peraánskej službe nášho Pána, môžeme toto posolstvo pravdepodobne spojiť so skutočnosťou, že Jeho cesty ho priviedli do blízkosti Machærusu, kde bol Ján uväznený a v ktorom bol jeden z najhonosnejších Herodesových palácov.. Odtiaľ možno prišli farizeji s hrozbou, v ktorej možno vystopujeme ruku Herodiady a ktorá nám prinajmenšom pripomína posolstvo, ktoré poslala Jezábel Eliášovi (1Kr 19,2). Vedomosť svätého Lukáša o incidente mohla byť odvodená z Manaen; alebo, keďže Machærus bol známy svojimi horúcimi liečivými prameňmi a bylinkami, ktoré sa preslávili zvláštnymi cnosťami (Josephus, ako je uvedené vyššie), mohlo to byť jedno z miest, kam ho priťahovali jeho snahy lekára
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa LukášaLk 13, 31-35
Nie je možné, aby prorok zahynul mimo Jeruzalema
K Ježišovi prišli niektorí farizeji a hovorili mu: „Odíď odtiaľto, lebo Herodes ťa chce zabiť.“ On im povedal: „Choďte a povedzte tej líške: ‚Hľa, vyháňam zlých duchov a uzdravujem dnes i zajtra a tretieho dňa dokončím. Ale dnes, zajtra a pozajtre musím ísť ďalej, lebo nie je možné, aby prorok zahynul mimo Jeruzalema.‘
Jeruzalem, Jeruzalem, ktorý zabíjaš prorokov a kameňuješ tých, čo boli k tebe poslaní, koľko ráz som chcel zhromaždiť tvoje deti ako sliepka svoje kuriatka pod krídla, a nechceli ste.
Hľa, váš dom vám ostáva pustý. A hovorím vám: Už ma neuvidíte, kým nepríde čas, keď budete hovoriť: ‚Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.‘“
Počuli sme slovo Pánovo.
Luke 13:31-33. Warning against Herod by Pharisees, peculiar to Lk., but Mk. (Mark 3:6, Mark 8:15) has prepared us for combined action of court and religious coteries against Jesus similar to that against Amos (Luke 7:10-13), both alike eager to be rid of Him as endangering their power.