Evanjelium 25.1.2021
Ježiš sa zjavil Jedenástim a povedal im: „Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium všetkému stvoreniu. Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený.
A tých, čo uveria, budú sprevádzať tieto znamenia: v mojom mene budú vyháňať zlých duchov, budú hovoriť novými jazykmi, hady budú brať do rúk a ak niečo smrtonosné vypijú, neuškodí im; na chorých budú vkladať ruky a tí ozdravejú.“
CELY SVET, VSETKO STVORENIE
UNIVERZALNOST KRESTANSTVA - poziadavka ovladnut
Velky kontrast krestanstva so zidovskym nabozenstvom
Takmer vsetky monotesiticke nabozenstva su netolerantne, tak bolo aj zidovske nabozestvo
Chodte do vsetkych krajin sveta
K pohanom i k zidom
Tak nie ako zidia, ale prvi krestania, zidia,ktori prijali Jezisa, prijali skutocnost, ze aj pohania budu patrit do kralovstva Mesiasa. Prijali skutocnost, ze stena rozdelenia medzi zidmi a pohanmi je znicena.
Jezis apostolov ucil, ze evanjelium maju hlasat pre kazdeho.
Pre kazdeho hriesnika, pre kazdeho z rodu Adama.
Hlasat a urobit znamym.
Hlasat o odpustani hriechov a o vecnom milosrdestve.
Cely svet, kazdy
Mt 28,19
Vzkrieseny Jezis
16 Jedenásti učeníci odišli do Galiley na vrch, kam im Ježiš rozkázal.
17 Keď ho uvideli, klaňali sa mu, no niektorí pochybovali.
18 Ježiš pristúpil k nim a povedal im: "Daná mi je všetka moc na nebi i na zemi.
19 Choďte teda, učte všetky národy a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého
20 a naučte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal. A hľa, ja som s vami po všetky dni až do skončenia sveta.“
Vzkrieseny Jezis / skutky ap.1/
A zhromaždení sa ho pýtali: "Pane, už v tomto čase obnovíš kráľovstvo Izraela?"
7 On im povedal: "Vám neprislúcha poznať časy alebo chvíle, ktoré Otec určil svojou mocou,
8 ale keď zostúpi na vás Svätý Duch, dostanete silu a budete mi svedkami v Jeruzaleme i v celej Judei aj v Samárii a až po samý kraj.
Vzkrieseny Jezis /Lukas 24/ pred svojim nanebovstupenim
45 Vtedy im otvoril myseľ, aby porozumeli Písmu,
46 a povedal im: "Tak je napísané, že Mesiáš bude trpieť a tretieho dňa vstane z mŕtvych
47 a v jeho mene sa bude všetkým národom, počnúc od Jeruzalema, hlásať pokánie na odpustenie hriechov.
48 Vy ste toho svedkami.
49 Hľa, ja na vás zošlem, čo môj Otec prisľúbil. Preto zostaňte v meste, kým nebudete vystrojení mocou z výsosti!"
50 Potom ich vyviedol von až k Betánii, zdvihol ruky a požehnal ich.
51 Ako ich žehnal, vzdialil sa od nich a vznášal sa do neba.
52 Oni sa mu klaňali a s veľkou radosťou sa vrátili do Jeruzalema.
53 Stále boli v chráme a velebili Boha.
POROVNAJ: Slova Pana Jezisa v zaciatkoch pre apostolov / Mt 10,5-6/
5 Týchto dvanástich Ježiš vyslal a prikázal im: "K pohanom nezabočujte a do samarijských miest nevchádzajte;
6 choďte radšej k ovciam strateným z domu Izraela!
7 Choďte a hlásajte: "Priblížilo sa nebeské kráľovstvo."
-------------------------------------------------------------------------------------
Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený.
Nie iba mrtva viera, t.j. povedat, ze verim, ale Boha nemilujem a nezmenim svoj zivot podla jeho prikazani a slov.
Nielen vieru, ale KRST pozaduje Jezis.
Skutky ap.8,37
34 Eunuch povedal Filipovi: "Prosím ťa, o kom to prorok hovorí? O sebe, či o niekom inom?"
35 Tu Filip otvoril ústa a počnúc týmto miestom z Písma, zvestoval mu Ježiša.
36 Ako išli cestou, došli k akejsi vode a eunuch vravel: "Pozri, voda! Čo prekáža, aby som sa dal pokrstiť?" (
37 Filip mu povedal: "Ak veríš z celého srdca, slobodno." A on odpovedal: "Verím, že Ježiš Kristus je Boží Syn.")
38 Rozkázal zastaviť voz a obaja, Filip i eunuch, zostúpili do vody a pokrstil ho.
39 Keď vystúpili z vody, Pánov Duch Filipa uniesol a eunuch ho viac nevidel; ale šiel svojou cestou plný radosti.
40 A Filip sa našiel v Azote. Chodil po všetkých mestách a hlásal evanjelium, až prišiel do Cézarey.
12 Ale keď uverili Filipovi, ktorý im hlásal evanjelium o Božom kráľovstve a o mene Ježiša Krista, dávali sa krstiť muži i ženy.
Ten, neuveri / tu sa uz nespomina a nebude pokrsteny, len ten,ktor neuveri, sa neda pokrstit/,
Marek 12,40
38 Ako učil, hovoril: "Varujte sa zákonníkov, ktorí radi chodia v dlhých rúchach, túžia po pozdravoch na uliciach,
39 po prvých stoliciach v synagógach a popredných miestach na hostinách.
40 Vyjedajú domy vdov a naoko sa dlho modlia. Takých postihne prísnejší súd."
Ten, kto svojou celou volou odmietne Evanjeliu,, ked mu je ponukane, ked ho pocuje, ten ked ho odmietne , nebude MAT UCAST NA JEHO MILOSRDNEJ MILOSTI, na ZACHRANE svojej duse. Bude zatrateny, odmietnuty pre svoje hriechy.
U zidov bol trest za neprijatie obriezky: Gen 17,14
13 Obrezaný musí byť aj ten, čo sa narodil v tvojom dome, i taký, ktorý bol kúpený za peniaze. Moja zmluva na vašom tele bude zmluvou večnou.
14 Muž, ktorému nebude obrezané mäso predkožky, nech je vylúčený zo svojho ľudu. Porušil moju zmluvu."
Ak neprijme, bude odsudeny. Byt odsudeny je pravnicky vyraz, nehovori nic o sposobe, o velkosti trestu...
Byt odsudeny Bohom, namea odist z Jeho pritomnosti.
Byt zachraneny, znamena byt zachraneny pre vecnost, pre vecny zivot s Bohom, v jeho pritomnosti. Nebude uz pre takeho cloveka mat moc vecna smrt.Odsudeny clovek navzdy umrie, uz neexistuje pre Boziu milost. Naveky.
Niekto by sa opytal: je to spravodlive? Odpoved moze byt takato: Boh urcuje podmienky, clovek nema pravo pozadovat nebo, je to Bozia milost. Hriesnik odmieta podmienky spasy, vedome, pozna ich, ale odmieta. Evanjelium odsudeny nerespektuje,opovrhuje nim. Jeho nevera je zalozena na laske k hriechu. Ukazuje , ze Boha nemiluje a odmieta preto byt s nim a uverit. Je to velmi maly mizerny clovek- v zmysle uvedomenia si svojej hodnoty.
Clovek,ktory Bohu nedoveruje. Taky, ktory nepovazuje Boha za hodneho ucty a lasky. Ktory nikdy nehlada jeho lasku, jeho pomoc.Odmieta Boha preto odchadza do vecnosti BEZ OTCA, BEZ BOHA. nema viac v sebe zdroj svojho komfortu,zomiera naveky. Vo vecnosti nie je nikto iny len Boh, ktory moze urobit cloveka stastnym, a preto clovek vo vecnosti bez Boha, nema ziaden zdroj radosti, pokoja, stastia.
O dosledku odmietnutia alebo prijatia viery, hovori v Evanjeliach iba apostol Marek.
1 Kor 11,29 - ak prijmeme Pana, tak nas Pan chrani pred sudom sveta.
26 A tak vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť tento kalich, zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde.
27 Kto by teda jedol chlieb alebo pil Pánov kalich nehodne, previní sa proti Pánovmu telu a krvi.
28 Nech teda človek skúma sám seba, a tak je z toho chleba a pije z kalicha.
29 Lebo kto je a pije, a nerozoznáva telo, ten si je a pije odsúdenie.
30 Preto je medzi vami veľa slabých a chorých a mnohí umierajú.
31 Keby sme súdili sami seba, neboli by sme súdení.
Kto uveri a bude pokrsteny,
ten, kto je pokrsteny, ma v krste vonkajsi znak svojej vnutornej viery srdca
vyznava ustami, / Rim 10,10/, aj pri krste sa navonok manifestuje viera-prejav viery ustami,
tento prejav viery ustami je plodom, ovocim vnutornej viery.
Rim10,10 Lebo srdcom veríme na spravodlivosť a ústami vyznávame na spásu.
Rim 10,11 Veď Písmo hovorí: "Nik, kto v neho verí, nebude zahanbený."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tych, co uveria, budu sprevadzat tieto ZNAMENIA:
Na premyslanie:
Viera ma latentnu moc konat zazraky : existuje, ale nie je vyvinuta, neprejavuje sa.
Pana. Lezi v spanku alebo je ukryta az dovtedy,kym nepridu vhodne okolnosti a prejavi sa v moci. Apostol Pavol nemal jednu vieru,ktorou uveril a inu vieru,skrze ktoru konal zazrak. Bola to ta ista , jedna viera.
Ini vravia, ze je to duchovny dar, ktory ten, co uveri dostava, pre svoju ulohu,ktoru mu Boh zveril.
Je iste, ze clovek moze konat zazraky, i ked nema spasonosnu vieru - vid evanjelium Matus 7,15-24. o falosnych prorokoch.
---------------------------------------------------
Mk 11,22
Najpr SLOVO - evanjelium, potom odpoved - viera, krst, potom znamenia
Premyslaj, akou mocou boli apostoli obdareni, aby potvrdzovali doktrinu,ktoru hlasali. Boli to zazraky,ktore potvrdzovali pravdu evanjelia. Boli tiez prostriedkom, aby sa sirili o nich svedectva pre narody, ktore ich este nepoculi.
----------------------------------------------
V MOJOM MENE , t.j. v mojej autorite , vravi Jezis, ktora je v nich a v mojej moci,s ktorou som ich navstivil.
Nie je tu spomenute vzkriesenie z mrtvych. Tak je zrejme, ze Boh moze konat vacsie zazraky,ako su uveden v evanjeliach,ktore prislubil.
Vsetky tieto zazraky boli znameniami, dokazmi, ze ich poslal Boh. Konali nie zo svojej vlastnej moci, ale skrze autoritu Krista a pouzivali MOC MENA JEZIS.
----------------------------------------------
Su taki, co hovoria, ze ZAZRAKY a PREJAVY JEZISOVEJ MOCI boli nutne pre sirenie viery medzi narodmi v zaciatkoch , v prvych obdobiach krestanstva, a vraj nie su potrebne taketo prejavy dnes.
--------------------------------------------------------
Jezis konal zazraky vo vlastnom mene, svojou vlastnou autoritou,
Apostoli konali zazraky autoritou Jezisa a v jeho moci, v moci Jeho Mena.
----------------------------------------------------------
Napr. Mt 8,
24 Na mori sa zrazu strhla taká búrka, že sa vlny prevaľovali cez loďku; a on spal.
25 Pristúpili k nemu a zobudili ho slovami: "Pane, zachráň nás, hyniene!"
26 On im povedal: "Čo sa bojíte, vy maloverní?!" Potom vstal, pohrozil vetru i moru a nastalo veľké ticho
Mt 9
1 On nastúpil na loďku preplavil sa na druhý breh a prišiel do svojho mesta.
2 Tu mu priniesli ochrnutého človeka, ktorý ležal na lôžku. Keď Ježiš videl ich vieru, povedal ochrnutému: "Dúfaj, synu, odpúšťajú sa ti hriechy."
3 Vtedy si niektorí zákonníci povedali: "Tento sa rúha."
4 Keďže Ježiš poznal ich myšlienky, povedal: "Prečo myslíte zlé vo svojich srdciach?
5 Čo je ľahšie - povedať: "Odpúšťajú sa ti hriechy," alebo povedať: "Vstaň a chod"?
6 Ale aby ste vedeli, že Syn človeka má na zemi moc odpúšťať hriechy" - povedal ochrnutému: "Vstaň, vezmi si lôžko a choď domov!"
7 A on vstal a odišiel domov.
Jan 11 Vzkriesenie Lazara
41 Odvalili teda kameň. Ježiš pozdvihol oči k nebu a povedal: "Otče, ďakujem ti, že si ma vypočul.
42 A ja som vedel, že ma vždy počuješ, ale hovorím to kvôli ľudu, čo tu stojí, aby uverili, že si ma ty poslal."
43 Keď to povedal, zvolal veľkým hlasom: "Lazár, poď von!"
44 A mŕtvy vyšiel. Nohy a ruky mal ovinuté plátnom a tvár obviazanú šatkou. Ježiš im povedal: "Porozväzujte ho a nechajte ho odísť!"
-------------------------------------
HOVORIT NOVYMI JAZYKMI
17) They shall speak with new tongues.—This is noticeable as being the only distinct reference in the Gospels to the form of the Pentecostal gift. The promise of the Spirit itself had been prominent, however, throughout our Lord’s teaching (Luke 11:13; John 14:17; John 14:26), and appears from Acts 1:8 to have been specially renewed between the Resurrection and Ascension. On the nature of the gift itself, see Notes on Acts 2:4; Acts 10:46; Acts 19:6; 1Corinthians 12:10; 1Corinthians 14:4-26.
Shall they cast out devils - See the notes at Matthew 4:24. Compare Acts 16:16-18.
Shall speak with new tongues - Shall speak other languages than their native language. This was remarkably fulfilled on the day of Pentecost, Acts 2:4-11. It existed, also, in other places. See 1 Corinthians 12:10.
They shall speak with new tongues. This was the first intimation of the great miracle to be inaugurated on the day of Pentecost. The gift was continued but for a very limited time
Verses 17, 18. - And these signs shall follow them that believe. Such evidences were necessary in the first dawn of Christianity, to attract attention to the doctrine; but our Lord's words do not mean that they were to be in perpetuity, as a continually recurring evidence of the truth of Christianity. St. Gregory (on 1 Corinthians 14:22) says, "These signs were necessary in the beginning of Christianity. In order that faith might take root and increase, it must be nourished by miracle; for so even we, when we plant shrubs, only water them until we see that they are taking root, and when we see that they have rooted themselves, we cease to water them. And this is what St. Paul means where he says 'Tongues are for a sign, not to those who believe, but to the unbelieving' (1 Corinthians 14:22)."
----------------------------------------
They shall take up serpents. The instance of St. Paul at Melita (Acts 28:3-5) would be familiar to St. Mark's readers
-----------------------------------
And if they drink any deadly thing, it shall in no wise hurt them. There are some few traditionary notices of the fulfillment of this promise; as in the case of "Justus Barsabas," mentioned by Eusebius ('H.E.,' 3, 19), and of St. John, mentioned by St. Augustine. It may be observed of this passage, that no one could have interpolated it after the cessation of the signs to which it refers, which took place very early. Mark 16:17
Ked budu pit nieco, co je nebezpecne pre zdravie, ale nie z vlastnej vole, aby urobli nejaky experiment, ci sa to uskutocni, neuskodi im to.
UZDRAVOVANIE
VYHANANIE ZLYCH DUCHOV
In my name shall they cast out devils. St. Mark, of all the evangelists, dwells most perhaps on this, as characteristic of our Lord's work, and as the evidence of his supreme dominion over the spiritual world
Shall they cast out devils - See the notes at Matthew 4:24. Compare Acts 16:16-18.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O falosnych prorokoch, ktori vyhanaju zlych duchov a prorokuju :
Matus 7,15-24
15 Chráňte sa falošných prorokov: prichádzajú k vám v ovčom rúchu, ale vnútri sú draví vlci.
16 Poznáte ich po ovocí. Veď či oberajú z tŕnia hrozná alebo z bodliakov figy?
17 Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, kým zlý strom rodí zlé ovocie.
18 Dobrý strom nemôže rodiť zlé ovocie a zlý strom nemôže rodiť dobré ovocie.
19 Každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa.
20 Teda po ich ovocí ich poznáte.
21 Nie každý, kto mi hovorí: "Pane, Pane," vojde do nebeského kráľovstva, ale iba ten, kto plní vôľu môjho Otca, ktorý je na nebesiach.
22 Mnohí mi v onen deň povedia: "Pane, Pane, či sme neprorokovali v tvojom mene? Nevyháňali sme, v tvojom mene zlých duchov a neurobili sme v tvojom mene veľa zázrakov?"
23 Vtedy im vyhlásim: Nikdy som vás nepoznal; odíďte odo mňa vy, čo páchate neprávosť!
24 A tak každý, kto počúva tieto moje slová a uskutočňuje ich, podobá sa múdremu mužovi, ktorý si postavil dom na skale
Matus 7,15-24