Evanjelium 20.9.20
Evanjelium podla Matuša 20,1-16
Mt 20,1 Nebeské kráľovstvo sa podobá hospodárovi, ktorý vyšiel skoro ráno najať robotníkov do svojej vinice.
----------------------------------------------------------------
/Elicott/Toto podobenstvo privadza našu pozornosť k slovu - práca- pracovať - a v tomto podobenstve je práca v tej najnižšej forme - NÁDENNÁ PRÁCA - práca nádenníkov- robotníkov, ktorí s anechávajú prenajímať každý deňm za plácu za tento deň. Nie sú to ani sluhovia, ani otroci v domácnosti hospodára, ale su to nádenníci.
V Luk. 15,17 sa píše: Koľko nádenníkov môjho otca má chleba nazvyš a ja tu hyniem od hladu. - Slová márnotratného syna.
Keď vyvsvetľujeme podobenstvo, vidíme v hospodárovi Pána. Je to titul - hospodár- ktorý Pán častejšie používal,keď hovoril o sebe. Napr. ,
Mt 10,25 - PÁn domu a hovorí sa tu o sluhovi. Vo význame, že sluha nie je vačší ako jeho Pán, stčí, ak bude sluha ako jeho pán.
Mt 13,27 - Sluhovia prišli k hospodárovi a povedali mu: Pane, či si na svoje pole nezasial dobré semeno? Kde sa potom vzal kúkoľ?
Mt 13,52 - Preto každý zákonník, ktorý sa stal učeníkom nebeského kráľovstva, podobá sa hospodárovi, ktorý vynáša zo svojej pokladnice nové i staré veci.
Vinica - toto je pomenovanie domu Izraela - v Izaiašovi 5,1 - Pieseň o vinivći: Zaspievam svojmu milému pieseň môjho milého o JEHO VINIČI. Vinicu mal môj milý na úrodnom úbočí.
Iz 5,2 - Skypril ju, vyzbieral z nej kamenie, vysadil ju viničom, v strede postavil vežu, do skaly vytesal lis. / Pán čakal, že zarodí hrozno a zarodila plánky./
Iz 5,7 - veď vinicou Pána zástupov je DOM IZRAELA, mužovia Judska sú jeho utešeným sadom.
Skoro ráno - sa môže vysvetovať ako čas na začiatku Ježšovej evanjelizácie , začiatok jeho trojročnej práce hlásania o Božom kráľovstve.
A nájomníci sú potom apoštoli i jeho učeníci, ktorých vola už v začiatkoch svojej práce - v hodine brieždenia sa, Boli to nájomníci,ktorí nechceli mať zisky, Ale Pán im sľúbil odmenu.
Pán im sľúbil mzdu a tou mzdou bolo kráľovstvo neba samotné.
Mt 5,3 Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské Kráľovstvo.
Mt 5,10 Blahoslavení prenasledovaní pre spravoldivosť, lebo ich je nebeské Kráľovstvo.
inými slovami " spravodlivosť, pokoj a radosť.", " večený život, hľadiac a poznávajúc Boha".
Mt 5,8/ o Božom kráľovstve/ oni uvidia Boha.
Jn 17,3 A večný život je v tom, aby poznali teba, jediného, pravého Boha i toho, ktorého si poslal, Ježiša Krista .
V tomto type práce môžeme rozlišovať : slobodná a ochotná služba a tiež, vhľadom na úlohu,ktorú dostali - ako otroci.
Nebola to adekvátna odpoveď na charakterizovanie vzťahu nájomníkov k svojmu Pánovi,
ale keď sa opýtali Koľko za to dostaneme?
znamenalo to, že ich myseľ spočívala na tejto myšlienke.
A Pán sa rozhodol v ich slabosti ich poučiť takýmto spôsobom ako to urobil.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
/Benson/ Spôsob, ako je toto podobenstvo predložené ukazuje, že je spojené s predcádzajucim textom v evanjeliu sv.Matúša a nemôže byť od nich odtrhnuté.Primárnym cieľom tohto podobenstva, je zdá sa, ukázať, že mnohí židia odmietnu pre nesposlušnosť volanie evanjelia, a mnohí z pohanov ho prijmu, pretože poslúchnu.
A tak mnohí, ktorí sa obrátili skôr - časovo- môžu byť poslední a na najnižšom mieste v Božom kráľovstve a mnohí, ktorí ktorí sa obrátia ako poslední, budú prví a na najvyššom meiste v Božom kráľovstve.
Podobenstvo má,. zdá sa, aj treti úmysel, a tým je ukázať, že tí pohania, ktorí poslúchnu evanjelium, či skôr alebo neskôr, obdržia privilégia rovnaké ako tí, ktorí prijali pre kresťanstvom židovskú vier.
Kráľovstvo nebeské sa podobá hospodárovi- to znamená, spôsob ako Boh vo svojom kráľovstve koná - tak ako učiteľ rodin, otec rodiny, alebo správca vinice.
-----------
Hospodár vyšiel skoro ráno - prvá ranna hodina bolo o šiestej hodine- táTO HODINA SA U žIDOV A rIMANOV VOLALA PRVá/RANNá/.
Ďaľšie hodiny potom volali takto: devať hodín predpoludním bola hodina TRETIA, dvanásť hodín na poludnie bola hodina ŠIESTA,
Tretia hodina poobede bola hodina DEVIATA a piata hodina podvečer bola hodina JEDENÁSTA.
Pán šiel najať robotníkov v dobe, keď mal sa konať zber viniča. Ako hospoár je tu znázornený Kristus a tak vinica je jeho CIRKEV, v ktorej tak ako vo vinici, sa musí vykonať mnoho práce, A preto sú potrební ROBOTNÍCI.
S rešpektom pre jednotlivé hodiny ,
skoro ráno - to znamená - v prvú hodinu - niektorí otcovia viery rozumeli časy patriarchov, ktoré predchádzali potopu.
Treťou hodinou sa označovali časy patriarchov po potope sveta.
Šiestou hodinou sa nazvala doba Mojžiša a doba prijatia zákonov a vybudovanie židovskeho chrámu,
Deviata hodina mala by byť doba prorokov,
jedenástou doba MESIAŠA a volanie pohanov prijať evanjelium.
Ale dr.Whitby hovorí, že takéto vyvstelenie neobstojí, a že je nepravdivé.
On vyvsetľuje , že PRVÁ HODINA - skoro ráno - znamneá dni, kedy Ježiš Kristus na zemi ohlasoval Božie kráľovstvo,
že tretia hodina je MISIA APOŠTOLOV, keď boli polsnaí hlásať evanjelium v JUdei, šiesta hodina znamneá ohlasovanie evanjelia po Nanebovstúpení Pána a prijatie DUCHA SVATEHO, deviata hodina znamená misia apoštolov po celom svete i židom v diaspore, jedenásta hodina je povoanie pohanov.
Ale mnohí, otcovia vyvsteľuú, že toto podobenstvo hovorí o volaní Páana a o poslušnosti, s prirovnaním ľudskeho života k jednému dńu, a že jednotlivé dohiny znamnajú rôzne obdobia v živote čLOVEKA , A POSLUšNOSť VOči volaniu, v detstve, v mladosti, v strednom veku alebo vo veku straoby.
---------------------------------
DENAR, alebo rímsky peniaz, mal hodnotu 7 a pol dielov šterlingu. A to ako sa zdá, bola obvyklá cena za celodennú službu, pácu v židovskom národe.Ako nám to prezrádza tTACITUS,keď píše o živote Rimanov. / viď Mat +,17/
Poslal ich na vinicu. Mnohí židia počuli a poslúchli volanie Jána Krstiteľa, a Pána Ježiša už pri prvom ohlasovaní evanjelia. A mnohí boli v každej dobe volaní vstúpiť do života cirkevi už ako deri.
Hospodár potom vyšiel von o tretej hodine aj o deviate a videl ľud , ktorí nič nerobili pre slávu Boha, pre spásu vlastných duší, neobrátili sa v začiatkoch,ked Pán Ježis učinkoval na zemi, Mnoho mladých ľudí v každom národe , ešte vždy stojí a čaká na pracovnom trhu, kde sa ponúkajú, aby boli prenajatí akýmkoľvej majstrom, KORý BY SI ICH PRENAJAL.a MNOHí Z NICH BOLI NAJATí SATANOMa AKO STRATENý SYN V PODOBENSTVE INOM, Sú DENNE PRENAJTí pracovať v hriechu. Sú najatí svetom a slúžia marnosti, alebo slúžia telu a jeho žiadostiam, a sú ako svine.
A tí, čo poslúchli a dali sa do vince najať Majstrom- hospodárom, tak mnohí nasledovai Pána ,keď na zemi apoštolovali apoštoli. Tak ako mnohí v predchádzajúcej historickej dobe poslúchli, tak poslúchaju aj dnes tí, ktorí sa dajú dnes prenajať do vinice. Keď sa evanjelium hlása v ČISTOTE a V MOCI DUCHA SVATEHO. mnohí poslúchajú
-------
ČAS pre PRÁCU obvykle nepresahoval 12 hodín.
A keď už bla tento čas takmer u konca a nastala hodina jedenásta, t.j. bolo ť hodín predvečer, ešte stále bolo čo robiť bvovinici, bola to posledná hodina práce a veľmi to bolo nutné, aby ešte došli ďalší robotníci do vinice.
Robotníkov, ktorí už boli prenajatí skôr, nestačili na celú prácu,ktorú bolo treba vo vinici vykonať.
Oni pracovali podľa zmluvy, ktorú svojím súhlasom s hospodárom, odobrili, práca za denár.
A tí,ktorých Pána povolal v poslednú hodinu, sa tešili, že celý deň bez práve, nebol premárnený, A ich radosť a viera v spravodlivosť hospodára bola čerstvou, živou energiou pre dokončenie práce vo vinici.
Keď už je život u konca, v staršom veku, už akoby nebola nádej pre starých hriešnikov, aby sa dostali k ľútosti, k pokániu, Ale človek sa môže ZNOVA nARODIŤ aj v starobe., šli do vinici pracovať len na tú poslednú hodinu, lebo ich predým nikto nenajal do práce.Nikto im nehlásal evanjelium.A preto, nikto nesmie byť bez odvahy, že aj posldená hodina života môže este byť dňom spásy a keď počujeme Jeho hlas, je to DNES.
-----------------------------------------------
Na konci dňa sa robotníci stretli a každý z nich bol vyplatený . Matuš 20,8
A tak verní robotníci budú vyplatení, keď zomrú.Len čo sv.Pavol umrel, bol vzatý do neba.Plnú vyplatu však dostaneme až po vzkriesení. Bude to v čase, ktorý sa označuje ako VEČER doby SVETA: A každý dostane podla svojich zásluh, v tele., podľa skutkov.
Pastori, misionári volajú pracovať na vinici,, smrť znamená, že dostávame penny alebo denár,
A všetci tí, ktorí šli pracovať do vinice sa budú radovať.V nebi.
Pozoruj, nešli si vziať peniaz skôr, než boli opäť povolaní, aby prišli.
Musíme s trpezlivoťou čakať na Boži čas pre náš odpočinok a našu odmenu.
--------------------------------------------------------------------
Matúš 20,13-15
Priateľu, ja nič zlé nerobím, nedojednal som sa s teou na jednom denári?
Boh nikomu nič nedlhuje, Ale rád bude dlžníkom ked ide o vyplnenie svojich prisľúbení, on splní to, čo dal do zmluvy s človekom.
Nie je nám dovolené a nie je našou úlohou vziať viac, ako je pre nás určené, a to znamená aj talenty, charizmy, dary ducha , musíme byť ale za všetko VĎAČNÍ Bohu.
Ćo môže spôsobiť človek, ktorý má v sebe závisť alebo sebectvo a nie je spokojný s tým, čo dostal?
Komentáre
Prehľad komentárov
diel VI. kapitola 374
podla Marie Valtorty kap-374, diel VI.
(Jarka, 20. 9. 2020 16:47)
Vela je povolanych, ale malo vyvolenych, lebo iba niekolko je takych, ktori tuzia po mudrosti.
Nie je mudry ten,kto zije pre svet a pre telo,a nie pre Boha.
Nie je mudry ani pre zem ani pre nebo, lebo na zemi si vytvori nepriaelov,tresty a vycitky svedomia a strati nebo po celu vecnost.
V diele M.Valtorty kap.374
Pan Jezis bol vo Fenicii /Libanon/ a teraz je pri brehu mora, presiel hranicu do Galilei achysta sa do mesta s nazvom ALEXANDROSCENAE, je to mesto zeny Antigonea.
Tato Antigonea je viazana sluzbou k Lazarovi, ktory je priatelom Pana Jezisa.
Ludia v meste maju dobre vztahy s Rimanmi, lebo v meste je sklad tovaru a vela sa i predava. Byva tu fenicky lud. Mesto bolo vybudovane pre vojakov i civilistov. Su to obyvatelia,ktori su idmi povazovani za ludi necistej krvi.
Muzovi,ktory ich prijal a ubytoval, vravia, ze prisli ohlasovat evanjelium.
- Nejaky rabbi, tu unas? To sa divim.
- Medzi mojimi priatelmi je aj Lazar z Betanie, vravi Jezis.
- Lazarus? nas byva sestra,ktorej manzel je jeden robotnik Lazara.
Pan Jezis a jeho apostoli potom idu za bratmi tejto sestry a hovoria im, ako zije ich sestra, s ktorou sa nestretavaju. Vsade okolo je vela vojakov.
Pan Jezis uci pritomnych a v dlhsej reci hovori aj o podobenstve o Bozom kralovstve- o hospodarovi,ktory si prenajal robotnikov do svojej vinice.
Opakujem vam: Buddte dobri voci vasim bliznym, nech je to ktokolvek.
Budte poslusni, prenechajte to Bohu, aby potrestal toho, ktory vo svojich prikazoch nie je spravodlivy, Budte zdrzanlivi, a protivte sa zmyselnosti.
Budte poriadni /statocni/ a protivte sa tuzbe po majetku. Odsudte len vtedy, ked je to spravodlive, a nie ked mate z toho uzitok. Nerobte druhemu to, co nechcete, aby druhi robili vam....
Dielo Marie Valtorty
(Jarka, 20. 9. 2020 16:48)