Evanjelium 14.10.20 Lukas 11,42-46
Beda vám, farizeji! Aj vám, zákonníkom, beda!
Ježiš povedal: „Beda vám, farizeji, lebo dávate desiatky z mäty, ruty a z každej zeleniny, ale spravodlivosť a Božiu lásku obchádzate! Toto bolo treba robiť a tamto nezanedbávať!
Beda vám, farizeji, lebo máte radi prvú stolicu v synagógach a pozdravy na uliciach!
Beda vám, lebo ste ako neoznačené hroby a ľudia ani nevedia, po čom chodia!“
Vtedy mu povedal ktorýsi zákonník: „Učiteľ, keď takto hovoríš, aj nás urážaš.“
On mu povedal: „Aj vám, zákonníkom, beda! Lebo zaťažujete ľudí bremenami, ktoré nemožno uniesť, ale sami sa tých bremien ani jediným prstom nedotkne.
----------------------------
REČ PROTI FARIZEJOM
37 Keď ešte hovoril, poprosil ho istý farizej, aby u neho obedoval. Ježiš vošiel a posadil sa k stolu. 38 Farizej sa začudoval, keď videl, že sa pred obedom najprv neumyl. 39 Pán mu povedal: „Vy farizeji teraz čistíte čašu a misu zvonka, ale vaše vnútro je plné lúpeže a zloby. 40 Hlupáci, či ten, čo stvoril vonkajšok, nestvoril aj vnútro? 41 Ale čo je vnútri, rozdajte ako almužnu a všetko vám bude čisté.
-----------------------------------------
Kristus tu hovori slova, ktore castokrat hovoril farizejom alebo o farizejoch, ale teraz je to v sukromnom prostredi, pri stole, niekedy je to verejne v chrame.
Co hovoril sukromne, bolo to iste, co hovoril verejne. A co hovoril verejne, hovoril to aj v sukromi.
JEZIS je VERNY SVEDOK. Nepovie nic verejne, co by ti nepovedal do oci.
Farizej pozyva Jezisa na obed. Asi sa mu Jezisova rec zapacila, ked ho pozval. Ale ho pozval preto, aby Jezis uz verejne tolko nehovoril a prerusil ho vo verejnom kazani. Aky umysel mal farizej , nevieme. Nepozname jeho myslienky, ale poznal ich Jezis.
Ak farizej mal dobry umysle, tak vedel, ze Jezis mu pomoze. Ak jeho umysle bol vsak zly, tak musel vediet tiez , ze sa ho Jezs neboji.
Jezis nebol neprivetivy, prijal pozvanie, ukazal sa ako clovek, ktory rad prijme pozvanie,ktory rad sa porozprava s clovekom.
---------------------------
Urazkou bolo Pana Jezisa upovedomit, ze sa neumyl......
-------------------
2. He reproves them for laying stress upon trifles, and neglecting the weighty matters of the law, v. 42. (1.) Those laws which related only to the means of religion they were very exact in the observance of, as particularly those concerning the maintenance of the priests: Ye pay tithe of mint and rue, pay it in kind and to the full, and will not put off the priests with a modus decimandi or compound for it. By this they would gain reputation with the people as strict observers of the law, and would make an interest in the priests, in whose power it was many a time to do them a kindness; and no wonder if the priests and the Pharisees contrived how to strengthen one another's hands. Now Christ does not condemn them for being so exact in paying tithes (these things ought ye to have done), but to think that this would atone for the neglect of their greater duties; for, (2.) Those laws which relate to the essentials of religion they made nothing of: You pass over judgment and the love of God, you make no conscience of giving men their dues and God your hearts.