Jochanan a Egypt
Vodca Izraelitov, ktorí neboli deportovaní do Babylonu. Jeremiášov súčasník.
Chcete vedieť viac? Prečítajte si: Jeremiáš 40–43
Značná časť bežného izraelského obyvateľstva nebola deportovaná do Babylonu. Noví vládcovia vymenovali za jeho správcu Gedalju (Gedaliáša). Gedalja považoval za rozumné uznať babylonskú vládu a vyťažiť z toho maximum. Niektorí však s týmto názorom nesúhlasili.
Jišmael (Izmael), oveľa radikálnejší vodca,
sa postavil na čelo vzbury proti Gedaljovi, pri ktorej bol Gedalja zabitý. K moci sa dostal Jišmael, ale nie nadlho.
Jochanán, ktorý Gedalju nahradil, sa obával, že Babylončania sa pomstia za vraždu Gedalju, ktorý bol ich poverencom, preto sa rozhodol utiecť do Egypta. Považoval to za najbezpečnejšie riešenie. Proti tomuto plánu sa dôrazne postavil prorok Jeremiáš. Nebola to Božia vôľa.
Čo robíme, keď čelíme veľkým ťažkostiam? Snažíme sa z toho vyťažiť maximum? Spanikárime a spôsobíme si ďalšie problémy? Alebo utečieme? Aj keď táto posledná možnosť vyzerá najlákavejšie, útek je zvyčajne znakom slabosti – najmä ak je jasné, že útek predstavuje veľmi neistú budúcnosť.
Väčšina z nás z času na čas prežíva vážne problémy, niekedy aj dlhodobé. Možno sme si ich spôsobili sami. Keď sa to stane, musíme sa snažiť čestne zhodnotiť svoju situáciu a pokúsiť sa nájsť najlepšie riešenie. Keď veríme v Boha, vieme, že on je obrovským zdrojom sily. Nikdy však nechce, aby sme pred svojimi problémami utekali. S jeho pomocou ich dokážeme vyriešiť.
/skopírované z inej web.stránky/.
Nebeský Otče, pomôž nám, aby sme neutekali pred problémami, ale verili, že Ty si zdrojom inšpirácie a sily aj vtedy, keď sa zdá, že všetko ide proti nám.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
méno Jan je biblického původu, hebrejská verze jména Jan zní Jehochanan nebo Jochanan (i přespis Johanan) a znamená "Hospodin je milostivý/se smiloval". Jméno je doloženo v hebrejské Bibli již před Janem Křtitelem. Judský král Jóšiáš (Josiah) v 7. století před naším letopočtem pojmenoval syna Johanan.
Jeden z velitelů vojenských sil zbývajících v Judě po deportaci do Babylóna v létě roku 607 př. n. l. Tento Kareachův syn bez váhání podpořil Gedaljášovo jmenování, a když se dozvěděl, že Išmael zamýšlí místodržitele úkladně zavraždit, požádal Gedaljáše o dovolení tajně Išmaela zabít, ale bylo to zamítnuto.
https://biblia.sk/citanie/seb/jer/43
Když byl Gedaljáš úkladně zavražděn, Jochanan vedl vojsko, aby ho pomstil a aby osvobodil lidi, které Išmael zajal; úkladný vrah však uprchl do Ammonu.
https://biblia.sk/citanie/seb/jer/41
ÚTEK DO EGPYTA
https://biblia.sk/citanie/seb/jer/42
Ze strachu před odvetou od Babylóňanů se Jochanan a ostatní velitelé šli zeptat proroka Jeremjáše, co by měli dělat; neřídili se však prorokovou radou, aby zůstali v zemi, ale utekli do Egypta a Jeremjáše vzali s sebou.
https://biblia.sk/citanie/seb/2krl/25
Gedalja správcom Judska
22 Babylonský kráľ Nebukadnesar ustanovil za správcu nad pozostalým ľudom, ktorý ponechal v Judsku, Gedalju, syna Achikáma, syna Šafána. 23 Keď sa všetci velitelia vojska i s mužstvom dozvedeli, že ho babylonský kráľ ustanovil za správcu, prišli za ním do Micpy. Boli to: Netanjov syn Jišmael, Karéachov syn Jochanán, Seraja, syn netofského Tanchumeta, Jaazanja, syn Maacháťana, spolu so svojím mužstvom. 24 Gedalja ich aj ich mužstvo prísažne uisťoval: „Nebojte sa chaldejskej poroby. Zostaňte v krajine, slúžte babylonskému kráľovi a budete sa mať dobre!“25 V siedmom mesiaci prišiel Jišmael, syn Netanju, vnuk Elišamu, z kráľovského rodu, i s desiatimi mužmi a zabil Gedalju, Júdovcov i Chaldejcov, ktorí boli s ním v Micpe. 26 Nato sa pobral všetok ľud, nízko či vyššie postavený, i velitelia vojsk a odišli do Egypta, lebo sa báli Chaldejcov.
7 Všetci velitelia oddielov, ktorí sa zdržiavali v poli so svojím mužstvom, sa dozvedeli, že babylonský kráľ ustanovil Achikámovho syna Gedalju na čelo krajiny, že mu zveril aj mužov, ženy, deti a bedárov krajiny, ktorých neodviedli do Babylonu.https://biblia.sk/citanie/seb/jer/40
https://biblia.sk/citanie/seb/jer/8
3 „Chcem oberať ich úrodu,“ znie výrok Hospodina, „niet však hrozna na viniči, ani fíg na figovníku, ešte mu aj lístie uvädlo. Vydám ich tým, ktorí tadiaľ prechádzajú.“
Strašný súd
14 Prečo sedíme? Zhromaždime sa, poďme do opevnených miest, aby sme tam zahynuli! Veď Hospodin, náš Boh, nás zničí a napojí nás jedovatou vodou, lebo sme sa prehrešili proti Hospodinovi.15 Čakáme na pokoj, dobra však niet, na čas uzdravenia, ale tu je hrôza.16 Od Dánu počuť fŕkanie koní, erdžanie jeho mocných tátošov otriasa celou zemou. Prídu a vyžerú celú krajinu, to, čoho je plná, mesto i jeho obyvateľov.