- Mt 18,20 /2/
Komentár Matthewa Poolea Ver. 19,20.
Väčšina vykladačov súhlasí s tým, že medzi týmito veršami a tými bezprostredne predchádzajúcimi existuje spojenie, ako keby to bolo ďalšie potvrdenie toho, čo Boh povedal o jeho zviazaní a rozviazaní v nebi, čokoľvek by mali zviazať alebo rozviazať na zemi; a povedzte, prosba spomínaná v tomto verši predpokladá, že žiadna cirkev sa neodváži k takému závažnému činu, akým je exkomunikácia, bez toho, aby sa ho spýtala na smer alebo radu; ani podniknúť niečo také ako rozhrešenie, bez toho, aby ste podobne vážne požiadali Boha o odpustenie pre kajúceho hriešnika
. Teraz, hovorí, nech cirkev nikdy nie je taká malá,
aby sa pri tejto príležitosti pripojila k modlitbám, nech sa stane to, o čo žiadajú Boha.
Či to má nejaký takýto odkaz, alebo nie, alebo je to nezávislý prísľub Kristovej prítomnosti v jeho cirkvi, nebudem určovať.
Tí, ktorí si myslia, že tento text má takýto konkrétny odkaz, no zároveň mu dávajú všeobecnejší prísľub Kristovej prítomnosti s jeho ľudom.
Kedykoľvek sa stretnú s jeho autoritou alebo s Jeho príkazom, či už ide o radu, súd, modlitbu alebo oslavu akejkoľvek jeho posvätnej inštitúcie, je uprostred nich, aby ich chránil a podporoval. :
Čo pýtajú bude pre nich urobené; to znamená,
- za predpokladu, že tá vec je dobrá, Matúš 7:11,
- a pre správny koniec, Jak 4:3,
- a správnym spôsobom, Lukáš 18:1
Jak 1:5-7.
Kristus v tomto texte ustanovuje povinnosť modlitby v spoločenstve s druhými.
Od svojho ľudu vyžaduje nielen súkromnú modlitbu, Matúš 6:6,
ale aj modlitbu v spoločnosti iných;
zhromaždenie svojho ľudu k modlitbe, či už v súkromných rodinách alebo vo viacerých verejných zboroch.
Ver. 19,20. Most interpreters agree there is a connection betwixt these verses and those immediately preceding, as if it were a further confirmation of what God had said concerning his binding and loosing in heaven whatsoever they should bind or loose on earth; and say, the asking mentioned in this verse supposes that no church will adventure upon so grave an act as excommunication, without asking his direction or counsel; nor undertake such a thing as absolution, without the like serious asking of God pardon for the repenting sinner. Now, saith he, let the church be never so small that so joins in prayers on this occasion, what they ask of God shall be done. Whether it hath any such reference or no, or be an independent promise of Christ’s presence with his church, I shall not determine. Those who think this text hath such a particular reference, yet do also grant it a more general promise of Christ’s presence with his people. Whenever they are met by his authority, or upon his account or command, whether it be for counsel, or judgment, or prayer, or the celebration of any sacred institution of his, he is in the midst of them, to protect and favour them: what they ask
shall be done for them; that is, provided the thing asked be good, Matthew 7:11, and for a right end, Jam 4:3, and in a right manner, Luke 18:1 Jam 1:5-7. Christ in this text establisheth the duty of prayer in communion with others. He doth not only require of his people secret prayer, Matthew 6:6, but also praying in company with others; the gathering together of his people for prayer, whether in private families or more public congregations.